Tematická výuka čtení a psaní v 1. ročnících na ZŠ Vorlina

Publikováno: 6.11.2023 Autor(ka): Jarmila Klaudysová

Jak vypadá tématická výuka čtení a psaní?

Prvňáčci v ZŠ Vorlina se do výuky čtení a psaní vrhli s rozzářenýma očima a velkým odhodláním.  Po mnoha rozhovorech a diskusích s kolegyněmi a kolegy, také po absolvování prázdninového kurzu, se paní učitelky v 1. ročnících rozhodly využít velice zajímavé pracovní sešity od nakladatelství Hanami. 

Různorodé úkoly v nich se zaměřují na zrakové, sluchové i  prostorové vnímání. Novinkou je propojení všech známých metod výuky čtení, tak si každé dítě zvolí takovou, která mu bude nejvíce vyhovovat. Učitelé i mnozí rodiče mají právě tuto zkušenost. Autorka učebnic PaedDr. Hana Mühlhauserová úzce spolupracuje se speciálními pedagogy. Věříme, že se využitím výhod všech postupů, také pečlivou fixací tvarů tiskacích písmen a přehledností stránek podaří předcházet vzniku poruch učení. Promyšlená metodika se zaměřuje také na rozvoj jemné motoriky, cvičení jsou provázána vtipnými říkankami a písničkami, které napomáhají rozvoji vnímání rytmu a plynulosti. K domácímu procvičování grafomotoriky je možné využít videa. V 1. pololetí se žáci učí psát tiskacím písmem, ve 2. pololetí písmem vázaným. Za velice dobrý nápad považujeme, že je výuka čtení a psaní propojena s poznáváním okolního světa, tedy s předmětem Prvouka (Člověk a jeho svět).  Mnoho aktivit se věnuje rozšiřování slovní zásoby. Nabídnuté texty je možné použít k různým inovativním aktivitám a postupům, které jsou zaměřené na porozumění textu a vedou ke čtenářské gramotnosti.

PaedDr. Hana Mühlhauserová, kterou jsme požádali o krátké shrnutí, o Hanami píše jako o integrované tematické výuce (propojení prvouky, češtiny, výchov, příp. angličtiny).  Při výuce čtení hlavně v předčtenářském období klade v mluveném projevu důraz na rozklad slov na slabiky i na hlásky. Tím děti pochopí hláskovou i slabičnou stavbu a posléze si při čtení slov volí spontánně a naprosto přirozeně způsob, kterým čtou. Většinou tak, že kombinují slabikování, hláskování a některá slova např. Pepa, máma, táta, Ája, čtou vcelku.

Přáli bychom si, aby naše prvňáčky práce ve škole bavila a ve spolupráci s rodiči by se nám podařilo vychovat další přemýšlivé čtenáře a čtenářky. 

kolektiv pedagogických pracovníků 1. stupně ZŠ Vorlina