Laboratorní práce v hodinách přírodopisu - pitva žížaly

Publikováno: 3.6.2021 Autor(ka): Jarmila Klaudysová

Jak pracovat během laboratorní práce? Co k pitvě žížaly potřebuji? Jak probíhá pitva žížaly?

V šestých ročnících se žáci seznámili s postupem pitvy žížaly během své první laboratorní práce. Žáci byli rozděleni do dvojic, vybrali si 1 konkrétní žížalu a sami ji usmrtili v nádobě s ethanolem. Poté dostali všechny potřebné nástroje pro pitvu (žiletku, preparační jehlu, špendlíky, nůžky, podložku, mikroskop a pomůcky pro mikroskopování) a snažili se žížalu otevřít podle ukázky učitele a návodu. Žáci žížalu narovnali na podložku a špendlíkem přichytili hlavovou a řitní část těla k podkladu. Žížalu opatrně podélně rozstřihli (pomocí žiletky a nůžek) a okraje pokožky přišpendlili k podložce. Žáci pozorovali vnitřní orgány žížaly a porovnávali realitu s nákresem v PL.

V průběhu pitvy vyvstávaly otázky ohledně života žížal, jejich potravy a rozmnožování, na které se žáci sami nebo s pomocí učitele snažili nalézt odpovědi podle stavby těla a dalších informací, které už o žížalách věděli nebo zjistili během pitvy. 

Dále měli žáci možnost vytvořit preparát z kterékoliv části těla žížaly a pozorovat ho mikroskopem. Mikroskopovat se žáci naučili používat již na začátku tohoto školního roku, a proto mohli tuto činnost provádět samostatně pouze s podporou učitele.